Bapa Ajak Anak Ke Majlis Kahwin Naik Teksi Undang Sebak Tetamu Di Masjid – “Abah Kata Dulu Senang Nak Cari Pelanggang”

Bapa Ajak Anak Ke Majlis Kahwin Naik Teksi Undang Sebak Tetamu Di Masjid – “Abah Kata Dulu Senang Nak Cari Pelanggang”

Di saat anak perempuan merasakan dirinya sudah cukup dewasa untuk memulakan kehidupan sendiri dan berkahwin dengan lelaki pilihan, jauh di sudut hati seorang bapa, berat untuk melepaskan anak yang dibesarkannya itu pergi.

Benarlah kasih sayang seorang bapa itu tiada gantinya, lebih-lebih lagi jika anaknya itu seorang perempuan.

Begitulah gambaran kisah ketika hari pernikahan Mazwa Izzaty, 26, yang mana dia dihantar oleh bapanya, Mohd Noor, 51, ke masjid dengan menaiki teksi walaupun jarak rumahnya dengan Masjid Al-Ubudiah, Seksyen 19, Shah Alam, Selangor sangat dekat.

Ketika dihubungi mStar, Mazwa memberitahu kisah ‘naik teksi’ itu berlaku secara spontan dan tidak mengikut perancangan asal.

“Memang plan nak pergi masjid untuk akad nikah jalan kaki je, sebab rumah dengan masjid tak jauh pun.

“Tiba-tiba abah cakap, takkan pakai cantik-cantik lepas tu kena jalan kaki dan secara kebetulan teksi abah parking paling hadapan pagar dan senang keluar, jadi saya ikutkan saja kehendaknya,” ujar Mazwa yang akhirnya pergi ke masjid untuk acara akad nikah menaiki teksi bapanya.

Mazwa yang berkahwin dengan pasangannya Mohd Akram, 30, memberitahu bahawa tetamu yang sampai di masjid lebih awal kebanyakannya berasa sebak selepas melihat dia tiba di masjid menaiki teksi dengan bapanya sebagai pemandu.

“Kakak ipar saya paling sebak bila tengok abah yang drive teksi kerana dia sendiri sudah kehilangan bapanya,” ujar anak sulung daripada enam adik-beradik itu.

Mazwa Izzaty dan Mohd Akram sah bergelar suami isteri pada 6 Mac lalu. Foto: Syahmi Azhari Hensem

Bercerita lebih lanjut mengenai bapanya, Mazwa memberitahu bahawa insan kesayangannya itu sangat protective memandangkan kesemua adik-beradiknya adalah perempuan.

“Sebelum ni, kalau saya atau adik saya nak pergi mana-mana pun abah akan hantar untuk pastikan kami selamat.

“Kalau kami keluar rumah pun, pukul 8 malam abah akan pastikan kami semua dah balik.

“Kadang-kadang orang cakap saya dikongkong, tetapi saya sendiri tak rasa ia satu masalah sebab saya faham mengapa abah buat macam tu,” ujar Mazwa yang bekerja di sektor swasta.

Tiba-tiba abah cakap, takkan pakai cantik-cantik lepas tu kena jalan kaki nak pergi masjid.

MAZWA

Mazwa turut memberitahu bahawa bapanya hanya memandu teksi secara sambilan dan pekerjaan tetap bapanya ialah sebagai operator di sebuah kilang.

“Abah bekerja keras untuk memastikan kami enam beradik cukup makan dan minum.

“Lepas servis e-hailing ada, abah susah sikit nak cari penumpang. Abah kata dulu senang nak cari pelanggan. Ada sahaja penumpang yang menahan teksi di tepi jalan, tetapi sekarang semuanya hanya di hujung jari.

“Abah ada cakap dia rasa kehilangan sedikit, tapi dia percaya rezeki tu ada di mana-mana kalau dia rajin berusaha,” kata Mazwa.

Mazwa menaiki teksi bapanya untuk ke masjid sebelum akad nikah. Foto: Syahmi Azhari Hensem

Dalam pada itu, Mazwa sempat mengimbau kembali pesanan bapanya pada hari perkahwinan yang berlangsung pada 6 Mac lalu.

“Abah pesan, selepas kahwin dah tak boleh buat keputusan sendiri, kena hormat suami dan yang paling penting kena ingat ibu bapa,” jelasnya.

Sementara itu, jurugambar, Syahmi Azhari memberitahu dia sendiri terkejut ketika Mohd Noor ingin menghantar anaknya ke masjid dengan menaiki teksi.

“Tiba-tiba dia bawa teksi tu di depan rumah, saya terus ambil gambar momen berharga tersebut untuk dijadikan sebagai kenangan.

“Rasa sebak pun ada, betul la orang cakap, ayah jarang tunjuk kasih sayang dia tetapi dalam diam dia memang menyayangi anaknya,” kata lelaki berusia 25 tahun tersebut.

Gambar yang dimuatnaik oleh Syahmi di laman Twitter itu sehingga kini mendapat lebih 15,400 retweet (ulang kicau) dan 37,400 tanda suka.

Sumber : mStar

KHAS UNTUK PEMBACA BERTUAH

Shope tengah buat sale sekarang

klik disini — promosi shope terlajak murah

Mohon Jasa Baik Tuan, Puan Support Dan Subscribe Chanel YouTube: NAKIR FF GAMING

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, LIKE Dan SHARE YA Semoga Bermanfaaat Terima kasih!

Resepi Dapur menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Resepi Dapur tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen Negatif yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen Negatif anda disini.

Pihak Admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan Lupa Untuk Follow dan Like Page Kami Di Resepi Dapur, Islam Terkenal, Nasihat & Tazkirah Dan Panduan Hidup Untuk cerita-cerita terkini
Mohon Jasa Baik Tuan, Puan Support Dan Subscribe Chanel YouTube: NAKIR FF GAMING

TELEGRAM INFO BANTUAN, KERJA KOSONG DAN ISU SEMASA

GROUP WHATSAAP INFO BANTUAN, KERJA KOSONG DAN ISU SEMASA

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*